september 02 2015 0comment
nieuws-voedselbron-fermenteren-kun-je-leren

Fermenteren kun je leren

Aan deze workshop heb ik zaterdag 27 juni jl., mogen deelnemen. Het was een zeer gezellige leerzame dag op het Eibernest te Liessel. Fermenteren kun je leren werd gegeven vol enthousiasme door Diego van Keere.

In mijn permacultuur opleiding is de bewaartechniek Fermenteren voorbij gekomen. Op deze dag werden de verschillende mogelijkheden verder uitgediept. Zo leerde we komboecha onderhouden, Kefir onderhouden, zuurdesembrood maken en groenten fermenteren. De middag lunch bestond uit zuurdesem brood met tahin en gefermenteerde groentjes. Echt overheerlijk, wanneer het vers zelfbereid is. Met de bijbehorende starters en uitleg met to-do list, ging ik tevreden huiswaarts.

Fermenteren is een bewaartechniek. Fermenteren was in vroegere tijden, toen er nog geen sprake was van koelkasten of diepvriezers, een van de belangrijkste bewaartechnieken, naast pekelen, drogen en roken. Producten als zuurkool, zuurdesem, melkzure augurken, azijn, yoghurt, karnemelk, miso, natte tempeh, zijn voorbeelden van dergelijke bewaartechnieken.

Een belangrijk voordeel van fermentaties is dat zij voedingsmiddelen lichter verteerbaar maken, doordat er al een soort “voorvertering” plaatsvindt.

Een belangrijk voordeel van fermentaties is dat zij voedingsmiddelen lichter verteerbaar maken, doordat er al een soort “voorvertering” plaatsvindt. Dit zorgt ervoor dat de belangrijke elementen in deze voedingsmiddelen, zoals een heleboel vitaminen en mineralen, beter opneembaar worden.

Veel zure fermentaties stimuleren het verteringsvuur en de stofwisseling, en dragen zo bij tot een evenwichtige spijsvertering.

De grote kracht van gefermenteerde groenten is dat de bacterie de celwanden afbreken, waardoor de in de cellen opgeslagen micronutriënten vrijkomen en zo beter opneembaar worden. Dit verklaart waarom sommige plantedelen, die anders moeilijk verteerbaar zijn na het inzuren juist zeer voedzaam worden. Een goed voorbeeld is de aardpeer. Rauw of gekookt veroorzaakt deze inuline bevattende knol soms nogal wat darmgassen, maar na fermentatie is dit geen probleem meer: de inuline is opgegeten en getransformeerd door bacteriën. Dit betekend echter dat de medicinale werking van inuline zelf ook ten dele verloren is gegaan. Een ander voordeel is dat fermentaties zorgen dat een heleboel vitaminen nog intact blijven, zoals bv vitamine C uit koolgewassen. Daarnaast ontstaan er een heleboel vitaminen door de omzetting. In een wereld waarin ons lichaam wordt gebombardeerd met dode voeding en antibiotica van allerlei soort, zijn dergelijke voedingsmiddelen bijzonder heilzaam.

En als je eigengemaakte zuurkool eenmaal hebt geproefd, wil je nooooit iets anders meer…. (hou de website in de gaten voor actuele recepten van fermenteren)